5 trin til at bestemme dit unikke salgsargument

Kender du dit USP? (Unique selling point).

Unik Salgs Position betyder en unik fordel, som du kan tilbyde dine kunder, og som du kan bruge i din markedsføring.

 

UNDGÅ at gøre som bilmekanikeren og elektrikeren:
“Vi holder, hvad vi lover”. “Her får du god kvalitet”. “Din tillid er vigtig for os”.

Det er floskler… og det er noget, vi alle kan påstå.

Vi ser også tit floskler hos terapeuter… mange kommer til at love: Harmoni, balance, frihed….
Det er ikke unikt nok. For dette er vi rigtig mange, der kan hjælpe med.

 

Mange nye terapeuter og behandlere ved ikke, hvordan de bestemmer deres unikke salgspunkt.
De drukner i mængden og får ikke klienter nok, fordi de ikke er i stand til at skille sig ud og dermed har svært ved at tiltrække nok kunder.

 

Her er fem trin til at bestemme dit USP.

1: Lav en liste over de fordele, der er unikke ved dit produkt eller din service.

Foretag evt. en Google-søgning og sammenlign dine funktioner og fordele med dine direkte konkurrenter. Identificer fordelene, der adskiller dig.

 

2: Bestem, hvilket følelsesmæssigt behov der specifikt bliver opfyldt af dit produkt eller din ydelse.

VIGTIGT: De fleste terapeuter/behandlere kan maks. have 2 unikke salgspunkter.
Tænk over dette ud fra din kundes perspektiv, og tilføj det til din liste.
F.eks. kan Netto ikke BÅDE sælge billige varer OG samtidigt investere i dyr indretning i deres butikker.

Du kan ikke BÅDE sælge et online produkt “Sådan bliver du rig” OG samtidig ikke selv ville investere i at få en professionel grafiker til at lave dit materiale eller din online platform.

Så vælg også ud fra, hvem din kundetype er og hvad din kunde (ubevidst) tiltrækkes af. Vil de have den sidste nye trend, forkælelse, garanti , dokumenterede fakta?

3: Find argumenter, som gør, at du adskiller dig fra andre og som dine konkurrenter ikke kan efterligne.

Det kan være, at du er dyrere…. eller billigere…. Tilbyder mere forkælelse i dine sessioner?
Adskiller du dig ved at have en bedre beliggenhed og hvor det er nemt at parkere?

Måske er det din personlighed, der adskiller dig. At du er kendt for at være særligt lyttende, omsorgsfuld, humoristisk, giver ekstra meget tid osv.

 

4: Udvælg ord og sætninger om dit unikke produkt eller din tjeneste, der er korte, klare og kortfattede.

Brug nogle af ordene fra trin 1 til 3. Vær sikker på, at de let kan kommunikeres til og forstås af dine kunder.

 

5: Besvar din kundes primære spørgsmål: “Hvad betyder det for mig?”

Gør det til dit eget unikke salgsargument, og angiv det som en fordel for kunden. Såsom:

Domino’s Pizza: “Du får frisk, varm pizza leveret til din dør på 30 minutter eller mindre … eller det er gratis.”

M & M’s: “Smelter i din mund, ikke i din hånd.”

DAO udland: “Med DAO Udland kan moster Olga i Tyskland også få gaver!

Hypnosekompagniet: “Bliv hverdagsnyder hos Hypnosekompagniet. Få hjælp til at kunne nyde dagen på fuld tid uden frustrationer og manglende overblik.”.

 

Du kan finde dine unikke salgsargumenter ved at færdiggøre sætningen:

“Kunder køber hos mig, fordi min praksis/mit produkt/min ydelse er den/det eneste der…”

Din tur: _________________________________________________________________________________________

F.eks. har jeg følgende USP i Hypnosekompagniet:

Terapeuter vælger at tage hypnoseuddannelse hos mig, fordi jeg hjælper dem med at opbygge deres terapeutpraksis, så de får flere klienter vha. legende let markedsføring.

Her skiller jeg mig ud blandt alle de andre, der også udbyder hypnoseuddannelse.